Michel Houellebecq - A térkép és a táj

Az olvasó számíthat rá, hogy igazi élményben lesz része a könyv olvasásakor! Nem lehet letenni, újabb és újabb meglepetéseket tartogat. Olvashatjuk bűnügyi regényként, de családregény is, apa-fiú konfliktussal.

Az író tiszteli a 19. századi klasszikus regényt, és annak erényeit maga is követni tudja. Szinte teljesen lineáris a meseszövés, a szereplők bemutatása meggyőző, az események izgalmasak. Közben a művészet, filozófia mélységeibe is betekintünk, hiszen a főszereplő festő, apja építész és közeli kapcsolatba kerül a kor egyik legnevesebb írójával. / Ki ez az író?!/

 

Jed Martin művészi célkitűzése, hogy a világ objektív leírását adja. Alkotásait úgy jellemzik, mint tisztelgést az emberi munka előtt. Egyszer térképnézegetés során meglepő esztétikai élmény éri, azt fedezi fel a térképben, hogy " a technika leglényege olvadt össze a lüktető élettel."

Meghökkentő témákat és módszereket alkalmaz, első korszakában fotókon ábrázolja a mesterségeket és az alkotott tárgyakat. Második korszakában olajfestményeken emberek szerepelnek közösségi térben elhelyezve. Ennek a korszaknak kiállítását szervezve Houellebecq ír írót kéri fel a megnyitó beszéd megírására. Kettőjük beszélgetése írókról, művészekről, művészetről, ábrázolásról, témaválasztásról, módszerekről a könyv legfontosabb, legmélyebb rétege.

Az író és a festő-főszereplő nosztalgiája a régi Franciaország és értékei iránt összekapcsolódik a fogyasztói társadalom bizonyos szintű elfogadásával.

Megdöbbentő témájú képei és a képek sorsa, piaci értékük felfutása alátámasztja az író véleményét korunkról:

 

"Az ember is termék, kulturális termék. És mi is hamarosan elavulunk."

"A piaci értelemben vett siker igazol és tesz érvényessé bármit"

"A művészeti piacot már jó ideje a földgolyó leggazdagabb üzletemberei irányítják."

 

Jed Martin utolsó korszaka "nosztalgikus merengés az Európában lassan véget érő ipari korszakról, nagyobb általánosságban az ember-létrehozta tárgyak múlékonyságáról és átmenetiségéről."

 

A regényt szerelem és gyilkosság teszi még izgalmasabbá, szinte alig hihető, hogy mindez elfér egyetlen könyvben.

Forrás: holdpont.hu

 

2011-11-02 16:55:37
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ