Parti Nagy Lajos: Alakmások és versmozik (Litera)
(kiadvány: Létbüfé)

A legegyszerűbb, hol könnyebb, hol nehezebb stratégia az, hogy hagyok időt, nem hagyom penzumálódni, annál nekem a vers fontosabb. Nem a közlése, hanem a közele, hogy legyen, bennem, a gépemben. Legalább a lehetősége. – A hónap szerzőjével, Parti Nagy Lajossal Fehér Renátó készített interjút.

 

FEHÉR RENÁTÓ: A legutóbbi Magyar Narancs-interjúban az hangzott el, hogy nem tudnád pontosan belőni, hány éves Dump Endre. Ezért én most inkább arra lennék kíváncsi, hogy mi történt Dumpf Endrével az elmúlt 14 évben. Megélte-e ezt a 14 évet, öregedett-e? Bármilyen meglepetés ért-e téged vele kapcsolatban? Megváltozott-e a profilja?

PARTI NAGY LAJOS: Meg. Meg is élte, öregedett is, változott tehát a profilja, már amennyire meg tudom ítélni belülről. Az nem lep meg, hogy olykor tud nekem meglepetést okozni. Ha nem tudna, érdektelen lett volna a számomra, amit és ahogyan mond, azaz mondani tud. S már ott is vagyok a kikerülhetetlen csiki-csukinál, hisz egy alakmásról beszélünk, akit én írok, illetve írtam, miközben beszélek róla, s próbálom elhelyezni köztem és önmaga közt. Ha azt mondom, hogy megváltozott, akkor én változtam és változtattam meg. De ez azért történhetett, mert így akarta, engedte a nyelv, hisz ugyanúgy megvan az akarata, mint az enyém, sőt. Radnóti Sándor írta az ÉS-ben, hogy Dumpf nem is annyira figura, mint inkább médium, ez a pontos, azt hiszem. Én hol figurának neveztem, hol teremtménynek, akinek nincs rendes karaktere, csak véletlenszerűen derül ki róla, múltjáról, előéletéről ez-az.  A munka során ez jó ideig nem döntés volt, inkább megérzés, alaksejtelem, aztán idővel, döntéssé vastagodva visszahatott az egész anyagra. Minél többet dolgoztam a puzzle lassan összeálló darabjaival, annál világosabban láttam, hogy elszálkásodnak, elkomorodnak. A szálkák, félig-meddig véletlenül jön most a számra, de nem véletlen, hogy így hagyom. Hagyom, hogy Dumpf így hagyja -- ilyesformán működik. Hogy mi történt velem és/vagy vele, azt leginkább a végén láttam, amikor kész lett a könyv, vagyis a részek beálltak a nyomtatandó konstellációba. Amikor 2003-ban a Grafitnesz végére mégis betettem az első Dumpf-szériát, az oda is komponálódott a könyv többi részéhez. Tehát a Dumpf-korpusznak nemcsak korábbi, hanem gömbölyűbb állapota is a Grafitnesz-béli, a Létbüfé széttartóbb. Bár, olvasva most a papírtárgyat, tán kevésbé széttartó és szálkás, mint amilyennek szántam. De egyrészt se nem tudok, se nem akarok a bőrömből kibújni, másrészt még ebben az ízeire szedett belcantoban is sok összerántó erő van, sok gömbölyűség.  Azt se tagadhatom el, hogy Dumpf a játéknak, a dalló kéznek nehezen tud ellenállni, ha tizennégy év alatt öregedett, de inkább keseredett, szomorodott is. Ez a melankoszkepszis szándékom szerint jobban látszik rajta, mint a Grafitnesz Őszológia-ciklusán.

Ezt a formát és ennek a formának a szerkezetét sokféleképpen írtad le korábban. Hívtad kazalnak, megapuzzle-nek, bélyegnek, cetlinek, firkának. Az egésznek pedig a töredék felől történik a poétikai definíciója. A Literán megjelent műhelynaplóban idézed is az Esti Kornél vonatkozó mondatát: „maradjon minden annak, ami egy költőhöz illik: töredéknek”. Én még mint OPNI-mozaikcsempékre is gondolni tudtam az egyes darabokra. Vagy, a Grafitnesz óta végbement mediális átalakulás következményeként, kézenfekvő lehet akár állapotfrissítésként, tweetként olvasni ezeket a szövegeket.

Igen, ez kézenfekvő, hogy állapotfrissítés. Lassan húsz éve íródik egy mű, műnemére nézve líra, műformája leginkább könyv. Kezdetben fogalmam sem volt, hogy ez a dolog, állapot, őszológiai gyakorlat merre megy tovább, merre frissül, de tudtam, hogy megy tovább. Abban a ciklusban voltak, maradtak olyan bütykök és kiágazások, amikre egy epikusabb, vegyesebb műfajú folytatást lehetett volna építeni, aztán mégis a líra felé, ha tetszik ment előre, ha tetszik vonult vissza Dumpf. De hát kezdettől ez az alapállapota, ez a fikció, hogy versben, versből, verseken át beszél, ami ezen kívül van, az a lábjegyzet, a kommentár terepe. Roppant inspiráló epikus terep, de féltettem tőle a főszöveget. Hogy így lesz-e a következő állapotfrissítéskor is, nem tudom. Idetartozik, amit az OPNI kapcsán mondasz: persze, hogy egy ilyen keretezés lehetősége megkísérti az embert. Ugyan meg is lódította, de meg is kötötte volna a fantáziámat. Egyrészt túl konkrét, túl referenciális lett volna, másrészt pedig nem akartam elmenni a mentálisan sérült emberek költészete felé, akármilyen logikus opció volt. Az egy hatalmas tartomány, belevesztem volna, egyszerűen megette volna a könyvet büféstül, létestül.

Ha az Őszológiaihoz képest poétikai értelemben talán nincs is elmozdulás, a kórházkertből a szövegek térbeli epicentruma ugyanakkor a büfébe kerül át, ide gravitálnak, nyilván ebben a címbeemelés is erősen közrejátszik. Van-e a hangulati keseredésnek-komorodásnak és a tér szűkülésének, klausztrofóbizálódásának valamilyen összefüggése, oda-vissza hatása?

[…]

A válasz és a teljes cikk itt olvasható »


Forrás: Fehér Renátó, Litera.hu, 2018. január 28.

2018-01-28 13:23:02
BECKETT, SAMUEL
Samuel Beckett Watt című regénye különös olvasmány, cselekményét leírni szinte lehetetlen. Watt-tal történnek bizonyos dolgok, tesz bizonyos dolgokat, részt vesz bizonyos beszélgetésekben, majd a történet...
DÜRRENMATT, FRIEDRICH
Fordította: Kurdi Imre
Az öreg hölgy látogatása mesteri dramaturgiájával, tragikomikus karaktereivel és sötét humorával a 20. század szorongó életérzésének emblematikus megtestesítőjévé vált. A darab, amely első bemutatóin a...
Závada Pál
Závada Pál új könyvének hősei az ország legnagyobb vállalatbirodalmának, a Weiss Manfréd Műveknek az örökösei - a gazdasági, politikai és szellemi élet ismert szereplői és magánemberek, barátok és vetélytársak,...
Schein Gábor
Az újrakezdés regénye
Kiefer, a magányos és elszigetelt kisvárosi számtantanár fokozatosan kénytelen rádöbbenni arra, hogy addigi élete és hivatása tarthatatlan és értelmetlen. Mindezt jegyzeteiben akkurátus pontossággal rögzíti...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ