Mesék, madarak, gyerekek – Interjú Boldizsár Ildikóval
A paloznaki Meseterápia Központ terapeutái komplex foglalkozásaik keretében mesék és madarak segítségével mutatnak életvezetési mintákat a sokszor súlyos traumákkal terhelt, állami gondozott gyerekeknek. A Központ szakmai vezetőjével, Boldizsár Ildikóval beszélgettünk az elmúlt év tapasztalatairól.

PRAE.HU:  A nyár folyamán öt turnusban érkeztek állami gondozott gyerekek Paloznakra, tíznapos csoportterápiára. Mi alapján döntöttetek arról, hogy a foglalkozások optimális ideje tíz nap?

Praktikus oka volt a döntésnek, egy hét ugyanis túl kevés ahhoz, hogy tartós eredményt lehessen elérni, két hét viszont már hosszú távollétet jelent a gyerekeknek: túl sokáig lennének kiszakítva a megszokott környezetükből.

PRAE.HU: Elképzelhető, hogy az eddigi húsz fő helyett a jövőben kisebb létszámú csoportokat fogadtok majd. Mi ennek az oka?

Egyfelől szeretnénk növelni a foglalkozások intenzitását, másrészt húsz problémás fiatallal együtt dolgozni – akik között előfordul nem egy agresszív – rettentő nehéz, nagyon igénybe veszi a terapeutát testileg és lelkileg egyaránt.

PRAE.HU: Mi alapján választod ki a megfelelő mesét a csoportban, ahol húsz különböző gyerekkel kell együtt dolgozni?

Más mesékkel dolgozom, ha egyéni terápiát vezetek, és más meséket választok, ha csoporttal dolgozom. A választást az határozza meg, hogy mi a célom a meséléssel és a mesékkel. Az öt turnust öt különböző szakmai program alapján vezettük. Például a fiatalkorú lányanyáknak olyan meséket választottam, amelyek az anyasággal, az anya-gyerek kapcsolat megerősítéséveI foglalkoznak. A 17-18 éves kamaszok a felnőtté válás meséivel dolgoztak tíz napig. A kicsik pedig azokat a meséket hallgatták szívesen, amelyek a világ működését mutatják be: eredetmesék, legendamesék és persze hősmesék. Egyébként sokszor teljesen mindegy, hogy melyik mesével kezdem a hozzákapcsolást a világmindenséghez, az a lényeg, hogy megkezdjem. A gyerekek pedig ahányan vannak, annyiféleképpen kapcsolódnak ugyanahhoz a meséhez.

PRAE.HU: A csoporton belül nem differenciálsz, nem foglalkozol külön-külön a gyerekekkel?


Nem, a csoportot egységként kezelem. Ha valakinek a nyáron szüksége volt egyéni terápiára, akkor az megkereshetett engem, sőt kollégám, Madár is rendelkezésre állt. Az egyéni terápiában azonban leggyakrabban inkább csak felzárkóztatás történt, ha valaki valahol elakadt, lemaradt a csoportmunkában. Ilyenkor sokat segítettek a madarak, a gyerekek ugyanis ezekben az esetekben bemehettek soron kívül a madárházba, vagy kézbe foghatták őket.

Az interjú itt folytatódik.

Hirvonen, Elina
Fordította: Szécsi Noémi
,,Amikor egy csendes diák bejön az iskolába, fegyverrel a kabátja alatt, és lelövi tíz osztálytársát, mindenkinek az áldozatok szüleire kell gondolnia. Milyen szörnyű lenne az egyiküknek lenni. Milyen...
Závada Pál
Závada Pál új könyvének hősei az ország legnagyobb vállalatbirodalmának, a Weiss Manfréd Műveknek az örökösei - a gazdasági, politikai és szellemi élet ismert szereplői és magánemberek, barátok és vetélytársak,...
Závada Pál
Závada Pál új könyvének hősei az ország legnagyobb vállalatbirodalmának, a Weiss Manfréd Műveknek az örökösei - a gazdasági, politikai és szellemi élet ismert szereplői és magánemberek, barátok és vetélytársak,...
Schein Gábor
Az újrakezdés regénye
Kiefer, a magányos és elszigetelt kisvárosi számtantanár fokozatosan kénytelen rádöbbenni arra, hogy addigi élete és hivatása tarthatatlan és értelmetlen. Mindezt jegyzeteiben akkurátus pontossággal rögzíti...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ