Erdős Virág: Eurüdiké (Ekultura.hu)
(kiadvány: Eurüdiké)

Erdős Virágot a meglepetések írójának tartják – ezzel maximálisan egyetértek én is. Már láttunk arra példát, hogy valaki lírát és prózát is tud írni, de ez a pályafutás mégis kiemelkedik a hazai sémából, lehetetlen beskatulyázni. Szinte évente jelentkezik egy-egy újabb kötettel, amely lehet novella, gyermekvers vagy dráma is, ami azonban közös minden írásában, az az érzékenység a külvilágra, a játékosság, megspékelve a meghökkentés képességével.

2007-ben, a Magvető Novellárium sorozatban látott napvilágot az Eurüdiké, melyben a humoré és a fikcióé a főszerep. A mitológia, a túlvilág és a vallás megdöbbentő, új köntöst kapnak, teljesen a mai, illetve néhol jövőbeli díszletek között játszódnak a furcsábbnál furcsább események. Minden történetet ismerős – de egy új nézőpontból és néhány izgalmas elem bevetésével Erdős Virág kihúzza a talajt az olvasó lába alól, és az ingoványos talajon nincsenek többé kapaszkodók, egyszerűen elsodornak a novellák. Találkozhatunk Orpheusszal, aki elmenekül Eurüdikétől, Máriával, aki a Megváltó helyett világra hoz egy kiskutyát, Salamon királlyal, Noéval vagy őrangyalokkal. A novellák azt az érzetet keltik, hogy egy másik szférába és idősíkba pillanthatunk be, amit talán nem is lenne jogunk meglesni. De ha már megláttuk, észrevehetjük emberi, gyarló oldalát a szereplőknek, ezáltal a mitológiai varázsuk eltűnik, hétköznapivá válnak. A több ezer éves mítoszokról az író lefújja a port, és a retrohangulatot árasztó elemeket modern élettérbe helyezi. Ez a kettősség, valamint a hipertextusok játéka teszi letehetetlenné a könyvet.

Bevallom, nekem furcsa a címválasztás, szerintem nem tükrözi teljes mértékben a kötet belső világát. A keretes szerkezet valamelyest indokolja a döntést: Eurüdiké két műfajban, prózában és lírában is felbukkan. Először a hullaházban, ahol Orpheusz, mikor meglátja a feleségét, tévedésre hivatkozva otthagyja, majd a kötet végén egy sodró lendületű versben. A záró sor erős kép, a női szerep toposzával, a várakozással és a lemondással: „nem jön értem senki se”. Kétféle nézőpont, a hiába való várakozás és a menekülés ütközik meg, előrevetítve a mitológiai újraértelmezés lehetőségét. A záró vershez egy kép is tartozik: Női medence a Rácfürdőben, 1900 körül, mely korhű hangulatot teremt, ezzel is erősítve az idősíkok áthallását.

A teljes cikk itt olvasható»

Forrás: Aschenbrenner Eti, Ekultura.hu, 2013. június 29.

2013-06-29 10:58:52
BECKETT, SAMUEL
Samuel Beckett Watt című regénye különös olvasmány, cselekményét leírni szinte lehetetlen. Watt-tal történnek bizonyos dolgok, tesz bizonyos dolgokat, részt vesz bizonyos beszélgetésekben, majd a történet...
DÜRRENMATT, FRIEDRICH
Fordította: Kurdi Imre
Az öreg hölgy látogatása mesteri dramaturgiájával, tragikomikus karaktereivel és sötét humorával a 20. század szorongó életérzésének emblematikus megtestesítőjévé vált. A darab, amely első bemutatóin a...
Závada Pál
Závada Pál új könyvének hősei az ország legnagyobb vállalatbirodalmának, a Weiss Manfréd Műveknek az örökösei - a gazdasági, politikai és szellemi élet ismert szereplői és magánemberek, barátok és vetélytársak,...
Schein Gábor
Az újrakezdés regénye
Kiefer, a magányos és elszigetelt kisvárosi számtantanár fokozatosan kénytelen rádöbbenni arra, hogy addigi élete és hivatása tarthatatlan és értelmetlen. Mindezt jegyzeteiben akkurátus pontossággal rögzíti...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ