Napló másképp – Csáth-kritika (Librarius)

Aki írt saját naplót, ezeket is élvezi, mert az előzetes várakozást megcáfolva nem grafomán… - Csanda Mária írása Csáth Géza: „Méla akkord: hínak lábat mosni” című könyvéről.

Csáth Géza naplójáról először az ópiumfüggőségét és szexuális életét 1912-1913-ban feljegyző szöveg jutott eszünkbe. Olvastuk, mint titkos kámaszutrát, vagy Thomas de Quincey ópiumevő vallomásait, akár József Attila pszichoanalitikus naplóját, vagy Hajnóczy Péter menetelését az alkoholfüggőség kijárta halálba. Írózseni veszélyes zónákon lépdelését, alámerülését.

Brenner Józsefnél, írói nevén Csáth Gézánál viszont létezik a folytatás, pontosabban előzmény, amit jelen kötet nyújt: 1897-1904-ig kilenc füzetnyi napló. Nem „szaftos”, botrányos, de egy érzékeny kamaszgyereké, és éppolyan érdekes, mint a tiltott területen járó elhíresült, csak más oldalról.

Kezdetnek mindjárt párhuzamot vonhatunk Prousttal, a századforduló művészeti világa okán. Ahogyan a párizsi szalonok jó ismerőjének, úgy a szabadkai jogász fiának is lételeme a művészet: zenei szalont tartanak, bérlete van kiállításokra. Rajzol, hegedül, zenét szerez, tanulmányt ír. E naplókból is megérthetjük azokat, akik rajonganak a századfordulóért, azért a korszakért, amikor a művészet szerves része a polgári mindennapoknak és glória övezi. Proust persze irodalmibb és távolságtartóbb, hiszen regényfolyamba önti, Csáthnál a földhözragadtabb napi eseményekkel találkozunk a műfajból adódóan, de nem bánjuk. Aki írt saját naplót, ezeket is élvezi, mert az előzetes várakozást megcáfolva nem grafomán, vagyis a lényeget igyekszik kivonni, már ekkor, koraérett-filozofikusan: „Jókat nevessek, egyek, igyak, és ha lehet, nemzzek gyermekeket ugyanarra a bizonytalanságra, mint magamat nevelt, s nemzett apám, s őt az öregapám? Keressem-e a gyönyört? Keressem-e az igazságot? Keressem-e a művészetet? Lehet-e reményem, hogy valaha találok valamit is?”

Három művészeti ág is vonzotta: „A pennám mért nem ír őrülten, a kezem mért nem fest, és mért nem szülök remekműveket a hegedűn vagy zongorán. Jerünk! Itt már az idő. Jöjjön az egyik.” Lehetett volna egy Rippl-Rónai, kisvárosi élet megörökítője a vásznon, polgári enteriőrök remeklője: skiccei, melyekből e naplóban, később orvosi feljegyzései mellett számosat találunk, kis műalkotás-vázlatok. Szajbély Mihály irodalomtörténész egy előadáson vetített belőlük, Csáth egyik színezett tájképe Egon Schiele hasonló témájú festményét juttatta eszünkbe.

Zenei tehetsége, akárcsak a lélektani ábrázolás végül írásaiban kapott helyet: Bartók első méltatója volt, már 1907-ben, az akkor épült Zeneakadémia megnyitójáról írt tudósításban kiemeli a zeneszerzőt. Itt a naplóban a zenei írások csíráját találjuk: egy-egy szalon, és a kisváros zenei eseményeiről kapunk szakszerű véleményt, operaelőadásról, amikor a fővárosba utaztak.

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Csanda Mária, Librarius.hu, 2013. december 26.

2013-12-26 13:20:14
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Fordította: Fodor Zsuzsa
Egy filmrendező válaszútjai
Georg Wilhelm Pabst a két világháború közötti filmművészet kiemelkedő alakja. Az osztrák filmrendező Berlinben is aktív, de Hitler hatalomra kerülésének idején épp Franciaországból menekül...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ