Átlátszó falak közt alvó korpusz (A Vörös Postakocsi Online)
(kiadvány: Akvárium)

Szép Szilvia kritikája Tóth Krisztina Akvárium (Budapest, Magvető, 2013.) című regényéről.

Miért olyan izgalmas Tóth Krisztina legújabb könyve? Hogy ha a teljesség igényével élhetnénk, a válasz talán több recenzió vázát adná, mint amennyit ez a szöveg elbír. Hiszen kitérhetnénk Tóth Krisztinának a lírától az epika felé fordulására, a novelláskötet és a regény műfajának összecsúszására, a regény és a novelláskötetek metaforikus invenciójára, a szereplők testhangsúlyosságára, az alakzatok szövegteremtő erejére… stb. A kérdés megválaszolását még tovább nehezíti, hogy másként kellene válaszolnunk az életművet ismerőknek, mint a most megismerőknek. Jelen esetben tehát a középút megtalálása a kritikus feladata, amelynek teljesítése talán csak folytonos üvegfalba ütközést fog eredményezni.


A Tóth Krisztina életművet jól ismerők számára nem volt meglepő, hogy a 2013-as könyvhétre megjelent kötet műfaja regény. Sokuknak már a 2011-es könyvheti Pixel („novelláskötet”) előrevetítette az írónő nagyobb kontextus felé fordulását. Ez a kötet ugyanis harminc rövid fejezetből épül fel, amelyek címei egy-egy testrészt jelölnek. Ezek és a paratextusok (Szövegtest mint alcím) arra késztetik az olvasót, hogy egészként (regényként), ne pedig fejezetenként (novelláskötet) értelmezze a Pixelt. De szerencsés lehet-e egy részletekben sokszor elvesző, egykor csakis költőként ismert (tárca)novellaíró regénybeli vállalkozása? Az írónő saját elmondása szerint küszködött a regény műfajával, mivel nehéz volt felvennie egy olyan holisztikusabb perspektívát, amit ez a műfaj megkíván. A részletező leírások, a nagybetűvel jelzett alfejezetek elkülönült egymás utánisága ezért késztethet minket a novelláskötetek olvasásmechanizmusára. És ezért is lehet, hogy a novellába szerelmeseket elkezdheti vonzani a regény műfaja. Tehát enek a hibridizációnak sok előnye megmutatkozhat.

Az Akvárium tematikai szempontból sem különül el a korábbi novelláskötetektől (Vonalkód, Hazaviszlek, jó?, Pixel). Már-már tóthkrisztinás témaként beszélhetünk a test nehezen elbeszélhető, de egyébiránt természetes funkcióiról (menstruáció, szülés, öregedés, betegség, halál) és a megoldásként tervezett tragédiákról, összeomlásokról (abortusz, házasságtörés, öngyilkosság). A sejtelmesség, a pesszimizmus, a ridegséggel elbeszélt tragédiák okozta libabőr egyből elkezdhet hiányozni, mihelyst végzünk egy-egy kötetével. Megmagyarázhatatlan, Ossian-i hatás ez.

A 2006-os Vonalkód novelláit egyfajta szorongásháló kapcsolja össze. A Hangyatérkép (Útvonal) (43. o.) című novellának több mozzanata is visszaköszön az Akváriumban. Ebben a novellában is egy koszos házban élő, házsártos nagymama, egy nála hagyott magányos, szeretethiányos, félkezű babákkal körülvett unoka és egy távolban lévő halott újszülötteket világra hozó anyuka a szereplők. A hangyatérkép a vihar előli menekülési útvonalat, a halálos elszántsággal rendelkezők túlélési térképét szimbolizálja. Az Ez itt minek a helye? (Bikinivonal) (136. o.) című novella az életművet erősen meghatározó test és halál, test és szépség összefüggéshálót elemzi fényképeken.

A 2009-es Hazaviszlek, jó? című kötet első tárcanovellájának címe: Homokakvárium. Ez a tárca egy megnevezhetetlen tárggyal azonosítja életünk működését. „Két üveglap között színes folyadékban homok van, és lassan csordogál lefelé. Ha megfordítjuk a tengelyén a keretet, a homok visszafelé folyik.” (7. o.) „Egy homokakváriumban élünk, odafent egy szórakozott kéz időről időre megfordítja a képet […] Összetapadnak, szétválnak, sodródnak erre-arra, pompás, izgalmas alakzatokat öltenek a szürke lében.” (8.o.) Valójában az Akvárium kötetcímet is értelmezhetjük egy ilyen világmintázatot jelölő metaforaként, olyan üvegfalak között rekedt világként, amely már a születéskori inkubátorral megkezdődik és a fertőző osztály üvegfalain keresztül egy üvegkoporsóban végződik.

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Szép Szilvia, A Vörös Postakocsi Online, 2014. április 25.

2014-04-25 17:20:30
BECKETT, SAMUEL
Samuel Beckett Watt című regénye különös olvasmány, cselekményét leírni szinte lehetetlen. Watt-tal történnek bizonyos dolgok, tesz bizonyos dolgokat, részt vesz bizonyos beszélgetésekben, majd a történet...
DÜRRENMATT, FRIEDRICH
Fordította: Kurdi Imre
Az öreg hölgy látogatása mesteri dramaturgiájával, tragikomikus karaktereivel és sötét humorával a 20. század szorongó életérzésének emblematikus megtestesítőjévé vált. A darab, amely első bemutatóin a...
Závada Pál
Závada Pál új könyvének hősei az ország legnagyobb vállalatbirodalmának, a Weiss Manfréd Műveknek az örökösei - a gazdasági, politikai és szellemi élet ismert szereplői és magánemberek, barátok és vetélytársak,...
Schein Gábor
Az újrakezdés regénye
Kiefer, a magányos és elszigetelt kisvárosi számtantanár fokozatosan kénytelen rádöbbenni arra, hogy addigi élete és hivatása tarthatatlan és értelmetlen. Mindezt jegyzeteiben akkurátus pontossággal rögzíti...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ