Tengelyen pörgő körhintavilág (Üveghegy)
(kiadvány: Óraverzum)
A Lencsilány-képregények és a Dobozváros szerzője ezúttal egy nagyepikus trilógia első darabjával lépett színre, amiben minden benne van, ami egy jó ifjúsági urban fantasyhez kell: komplett, aprólékos világteremtés, nagyívű cselekmény, karakterfejlődés és az izgalom mellé bőven adagolt humor.

A sikeres ifjúsági regények titka, hogy az olvasót egy különbejáratú, jól felépített univerzumba kalauzolja, ami a miénktől deklaráltan különböző törvényekkel bír, és amely világnak kataklizmái, alakulásai leképezik a főhős (és az olvasó) belső világának történéseit (felnőtté válás, családi traumák feldolgozása, szerelem, stb.) Az ilyen sikerkönyvek a Gyűrűk Urától Narnia Krónikákon át a Harry Potterig a konkrét (és általában eposzi) cselekményen túl nagy hangsúlyt fektetnek a bemutatott varázslatos, meseszerű világ részletes leírására. (Gyakran térképekkel, ismertető mellékletekkel könnyítve az azzal való ismerkedést.) Ezek a varázsvilágok többnyire nem a semmiből ugranak a könyvbe, legtöbbször egy-egy nép meséi, mítoszai szolgálnak alapul, így lesz az ismeretlen világ mégis különösen ismerős, s épp ezért varázslatos.

Lakatos István második regényének igazi különlegessége is ebben az ügyes kézzel kreált világban rejlik. Az Óraverzum egyszerre használja a kilencvenes évek ponyvaregény- és képregénykultúrájában is szubkultúrát alkotó steampunk és clockpunk vizualitásának elemeit és a magyar népmese fordulatait, nyomokban pedig rejtői humort is tartalmaz.

Ennek a sejtelmes világnak az értelmező bemutatása már a könyv első lapján megkezdődik, ahol – sajátos műfaji elemként – megtalálható a könyv világának vázlatos térképe. (Sajnos ez az egyetlen illusztráció a könyvben, ami a képregényrajzolóként induló szerző és a vizuális tobzódásra alkalmat adó rafinált gépezetek és monumentális nagyjelenetek ismeretében óriási veszteség!) Az Óraverzum-ábra ugyanakkor jól ábrázolja a könyv kreatív hibrid-jellegét: a képen egyszerre fedezhetjük fel a keleti sámánkultúrák világfáját és a clockpunk-univerzum gigantikus óraművekben tobzódó mechanikáját. A steampunk és clockpunk lényege ugyanis egy olyan elképzelt párhuzamos univerzum, ahol az elektronika és a benzinmotor nem jelent meg, ehelyett a civilizáció gőz- és óraműveken alapul. A regény utal is egy korábbi, feltehetően fejlettebb, de a harcok során az alvilágba levetett civilizációra. A hatalmas Világtengelyből karok állnak ki, azok tartják és forgatják a bolygókat, lent az Arbor nevű alvilág, fent a Nap és a Világgép.

[...]

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Molnár Illés, Üveghegy.com, 2015. március 31.

2015-03-31 14:31:33
Bourdeaut, Olivier
Fordította: Tótfalusi Ágnes
Egy kisfiú meséli el családja titokzatos tündöklését és bukását. A tehetős család mintha a világon kívül élne, barátok, mulatságok töltik ki napjaikat hol Párizsban, hol spanyolországi villájukban. A szülők...
Kovács András Ferenc
"Örömzene darabokban"
Kovács András Ferenc hatvanadik születésnapjára maga válogatott verseket eddigi életművéből, így a zenei témákban és motívumokban gazdag kötet tekinthető a formabravúrjairól híres költő lírai önarcképének,...
Závada Pál
Závada Pál új könyvének hősei az ország legnagyobb vállalatbirodalmának, a Weiss Manfréd Műveknek az örökösei - a gazdasági, politikai és szellemi élet ismert szereplői és magánemberek, barátok és vetélytársak,...
Schein Gábor
Az újrakezdés regénye
Kiefer, a magányos és elszigetelt kisvárosi számtantanár fokozatosan kénytelen rádöbbenni arra, hogy addigi élete és hivatása tarthatatlan és értelmetlen. Mindezt jegyzeteiben akkurátus pontossággal rögzíti...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ