Megváltatlan kísértetek otthona (Népszabadság)

„Iszonyú minden angyal” – hangzik a híres Rilke-sor, mivel „a Szép nem más, mint az iszonyu kezdete, mit még elviselünk”. Jól felismerhetően megidézi ezt a Rilke-sort Hevesi Judit első verskötete, ez a monomániásan kitartó, vékony könyvecske, amely minden sorában olyasmire fókuszál, aminek elviselése, elbírása túl van a lehetőségeinken. Sajnos, ez éppen a saját életünk.

A kötet homogén, kiúttalan labirintusában mindenhol e saját élet idegensége mered ránk: kísértetszerű figurák, néma megszólítottak, elmosódó képek. A traumatizált emlékezés világa, mindaz, amiről nem tudunk beszélni, aminek nincs útja a nyelvhez. Az emlékek azonosíthatatlanok, a lebegő, testetlen álomképek utalnak rájuk. Közös jellemzőjük a tér fojtogató szűkössége, a „levegőtlen prés”, ahogy Pilinszky mondaná, bár az övének csak nagyon távoli rokona ez a líra. A könyv középpontjában a Mama alakja áll, pontosabban eltűnése és a nyomában maradó csend. A holokauszt rávetül a családtörténetre, ettől végképp elveszíti kontúrjait, az egyéni, családi közösségi traumák emlékfoszlányai összekeverednek: „az okok kaleidoszkópja / mássá rendezi a képeket / amikre emlékeznem kell”.

[...]

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Vári György, Nol.hu, 2015. május 30.

2015-06-18 15:39:26
Fordította: Pék Zoltán
Londoni nyarak sok zenével és fűszerrel
A fiatal brit irodalom egyik legígéretesebb szerzőjének regényében egy ghánai fiú felnövéstörténetét követhetjük végig délkelet-Londonban. Miután nem jut be az áhított zeneművészeti...
Fordította: Kúnos László
A halhatatlanság ára
Hajnalcsillag-sorozatának második kötetében Karl Ove Knausgard ezúttal két szereplőre összpontosít. A regény első fele 1986-ban, a csernobili atomkatasztrófa évében játszódik, és egy Syvert...
Fordította: Kúnos László
A halhatatlanság ára
Hajnalcsillag-sorozatának második kötetében Karl Ove Knausgard ezúttal két szereplőre összpontosít. A regény első fele 1986-ban, a csernobili atomkatasztrófa évében játszódik, és egy Syvert...
Új, mai versek
Háborúban hallgatnak a múzsák? Erdős Virág verseiben nem hallgatnak, hanem ordítanak. Ebben a költészetben nem válik szét a közélet és a magánélet, és a megfogalmazás sem lehet győztes...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Támogatók ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ