"Mennyi jól fésült, nagyreményű, szapora beszédű bunkó!" Interjú Darvasi Lászlóval (HVG.hu)
					     Magyarnak lenni nem érdem, nem is kiváltság, nem  kitüntetés, hanem egy nem feltétlenül megoldható probléma – mondja a  nemrég huszonharmadik kötetével jelentkező Darvasi László. Úgy véli, a  világ, amiben élünk szép, de szépsége inkább a reménytelenségéből fakad.  Szerinte, ha Ady ma Magyarországon körülnézne, azt dünnyögné maga elé,  hogy "ilyen sokáig nem lehet igazam". Interjú.
    	  	      hvg.hu: Isten.Haza.Csal. című legújabb,  huszonharmadik kötetének novellái napjainkban játszódnak, és tele vannak  gyilkos indulattal, halálvággyal: a szereplők vagy magukat vagy egymást  akarják elpusztítani. A mai közhangulatból merített írás közben? 
 Darvasi László: Nem annyira a közhangulat, hanem a  saját tapasztalataim vezéreltek. Kevesebb fantázia, és több a híradás  arról, hogy ma milyen országban élünk. Arról például, a magyar vidék  hogyan van tönkretéve, leszegényítve és kifosztva. Törökszentmiklósról  származom, ott éltem tizennyolc éves koromig. A mai napig visszajárok,  és figyelek, mert érdemes. Jó, most már szinte pesti vagyok, de az igazi  otthonom az Alföld és a vidék marad. Mondjuk, ebből programot, vagy  írói problémát soha nem csináltam. El tudtam jönni, elég messze tudtam  menni, viszont bármikor vissza is tudok menni úgy, hogy nem érzem magam  idegennek.
 hvg.hu: Pedig talán mégis az valahol, nem?
 D. L.: Hát igen. De a gyerekkorom odaköt mégis.  Termékeny vidék: az ember betéved a kocsmába, és biztosan történettel,  novellával lép ki a sűrű, hangtalan estbe. Bent találkoztál egy helyi  földesúrral, aki lelőtte az egyik vizsláját, mert nem fogadott neki  szót, és aki szerint minden ötödik ember felesleges. Meghallgatod a  történeteket, amik panaszok, fájdalmak, vádak. Nem vitatkozol, amikor  cigányoznak. És amikor kilépsz az ajtón, még megkérdezik, mi vagy te,  kommunista? Ez a puszta realitás. Illetve a realitás valamiféle őrülete,  hogy már mi magunk, úgy értem, az ország is egy szögesdróton belül van.  És azok hirtelenjében fölhúzott szögesdrótok nem a semmiből jöttek.  Azok bentről jöttek, a magyarok mentalitásából és szocializációjából,  hogy ezzel a képzavargyanús megfogalmazással éljek, csak ki kellett  hordani onnan. Nem leépítették, elbontották őket, hanem odahordták a  határra.
  hvg.hu: Novellái voltaképpen, ahogy a kötet címe is utal rá,  jelentések erről a „csonka” Magyarországról. A címet provokációnak  szánta?
 D. L.: A címet, vagyis az Isten, haza, család  jelmondatot előszeretettel használják ideológia és politikai eszközként.  Ehhez a szentháromsághoz véletlenül sem akartam politikai módon  hozzányúlni. Megcsonkítottam ugyan, végül is egy csonka, sebesült  világot csináltam belőle, de ez inkább esztétikai, dramaturgiai  csonkítás volt. Úgy alakult, hogy most már sokszor akkor is világnézeti  tettet viszünk véghez, amikor csak egyszerűen az illúziók ellen  beszélünk. Vagyis csak arról beszélünk, ami van, azt árnyaljuk,  bonyolítjuk. Egyébként pedig a szép természete szerint alapvetően  provokáció.
 hvg.hu: De ez nem egy szép világ. Hogy is van ez pontosan?
 D. L.: De bizony szép. Csak nem úgy szép. Ez egy  gyönyörű világ, gyönyörű a reménytelensége, a megátalkodottsága, a  mozdíthatatlansága, a konoksága, a butasága és a túlélési képessége.  Állítsuk oda Adyt a sarokra, dőljön a falnak, nézelődjön, végül csak azt  hallanánk, hogy maga elé dörmögi, hát ilyen sokáig nem lehet igazam, és  hogy Mohács, Mohács.
 hvg.hu: A valóságot megírni önmagában politikai  állásfoglalás. Jól gondolom, hogy felértékelődik ennek a kijelentésnek  az igazságtartalma, amikor egyre nagyobb torzítást látunk a médiában, a  politikában, sokszor még az irodalomban is?
 D. L.: Óhatatlanul, önhibáján és célján kívül  mindenképpen fölértékelődik, ha valami valójában fekete, feketének  látom, ezért azt állítom róla, hogy fekete. Járunk színházba, ugye? És  egyre inkább azt látjuk, hogy, például a színház is egyre konkrétabb  metaforákkal dolgozik. Kikacsint, kócosan, elnagyoltan, de  megfeleltethetően ábrázol, az alakokat, a figurákat, a rendszert be  tudod helyettesíteni. Ez inkább nem jó. A kérdés a művészet számára  mindig az, hogyan használod a szabadságodat, ami eredendően van, mert  azzal születsz, és a szabadságtalanság különböző formáit csak később  tanulod. Marad szabad. Miért? Mert az nehezebb.
[...]
A teljes cikk itt olvasható » 
Forrás: Hercsel Adél, HVG.hu, 2015. okt. 12.