Kántor Péter: Valahol itt. Interjú (Litera)
					 					Kifelé általában inkább hallgatok, mint beszélek, de ha rám jön,  akkor beszélek. Olyankor előfordul, hogy nem is nagyon hagyok szóhoz  jutni mást. Befejezted már? – hallom messziről, tőlem tíz centiről. De  mivel elég gyakran magányosan sétálok, addig sétálok, amíg be nem  fejezem magamban. A mit is? Mikor mit. – A hónap szerzőjével, Kántor  Péterrel beszélgettünk.
                				 Ennek a könyvnek ciklusai vannak, ám van az elején egy önálló invokációs vers Egy madár repül  címmel, ritmikus-rímes formában. Ugyanakkor a könyv formailag  semmiképpen sem egynemű. Hogyan került ez a vers ilyen kiemelt  helyzetbe?
Amikor írtam, nem azzal a szándékkal írtam,  hogy ez kerüljön majd a kötet élére, de ez egy nyitó vers, azért van a  kötet elején. Van is benne egy sor, ami így szól: Most beszélj, hallod! Most beszélj! Ennél  explicitebb módon aligha lehet kifejezni, hogy nem halogatható tovább,  nem halogatható a végtelenségig, most van itt a beszéd ideje.
A  beszélőnek nem azért kell beszélnie, mert zsúfolásig megtelt a Budapest  Sportcsarnok, és a türelmetlen hallgatóság zajosan követeli tőle a  beszédet – nem követel tőle senki semmit, és a beszélő amúgy sem  ambicionálja a sportcsarnokbeli fellépéseket. Nem az ő műfaja, nem az ő  terepe. Bár azért egy kisebb színházterem alkalomadtán esetleg szóba  jöhetne. Miért is ne? Hiszen nem állítja, hogy közömbös lenne neki, hogy  figyelnek-e rá vagy sem – erről szó sincs! Nagyon is jó lenne, ha  figyelnének! De ha senki se figyel (ha van ilyen, és előfordulhat),  akkor is beszélnie kell. Ez a lényeg, erről szól ez a vers. És azért  kell beszélnie, mert muszáj. Muszáj elmondania, ami felgyűlt benne. Már  így is elég sokáig várt (órák teltek el, ezerévek), nem várhat  tovább – nem várhat akármeddig, az ő ideje is véges. És szinte mindegy  is, hogy mivel fogja kezdeni – nem, nem teljesen mindegy! –, az a fő,  hogy kezdjen el beszélni. Lesz mit mondania. Miközben, mindig és  mindenhol, falevelek tereferélnek.
Egy rövid, három szakaszból álló versről van szó, idézem az egészet:
Egy madár repül ágról ágra.
Vár valamit. Keres valamit.
Órák telnek el, ezerévek.
Falevelek tereferélnek.
 Süt a nap, állsz egy fal előtt.
Hosszú a nyár, rövid az élet.
Most beszélj, hallod! Most beszélj!
Ha madárnak, ha falevélnek.
 Hosszú a nyár, rövid az élet,
most beszélek, most beszélek!
Ha elérlek, ha el nem érlek,
ha madárnak, ha falevélnek.
  Mennyire gondolod, hogy mindegyik kötet cezúra? Ebben a  kötetben látok egy ilyen hajlamot - amelyet, ha úgy tetszik, egy  Arany-utalással meg is erősítesz –, hogy ha nem is kései, de  mindenképpen egy olyan költészetről van szó, amely elbabrál ezzel a  gondolattal.
Attól függ, mit értünk cezúrán.  Szünetjelet? Határvonalat? Megszakítást? Tulajdonképpen minden egyes  vers után van egy cezúra, aztán ott vannak a ciklusok, és végül a  kötetek. Nem gondolom, hogy minden kötet között egyformán éles  határvonal lenne. Van, amikor csak egy szünetről beszélhetünk, persze  annak is megvan a maga jelentősége, máskor tényleg valami más kezdődik  el. Látványosan vagy kevésbé látványosan, néha alig érzékelhetően.
Ha jól értem, te érzékelsz egy fajta cezúrát az előző (Köztünk maradjon) és a mostani kötetem között.
Talán  valóban történt valamilyen elmozdulás a két kötet versei között; ha nem  is nagyon éles, nagyon látványos, de mégis észrevehető elmozdulás. Nem  lehetetlen. De én nem használnám a cezúra szót. Valahogy úgy van ez,  hogy aki mindennap belenéz a tükörbe, kevésbé veszi észre az arcán a  változásokat.
Egy verset említesz ezzel kapcsolatban a kötetből (a címe: Van néhány probléma),  amiben szerepel egy sor Arany Jánostól. Az egész vers egy humoros,  groteszk felsorolás, szándékosan csupa lényegtelen, és lényegtelenné  lefokozott problémák sorolása, melyek közül az egyik így szól: Amikor keresel valamit, és nem találod. // De hiszen az előbb még itt volt! // Hová lettél, hová levél...? Ezzel az Aranytól kölcsönzött sorral ér véget ez a szakasz. Arany idézett verse így folytatódik: Oh lelkem ifjusága! Ez  a sor nálam nincs leírva – aki ismeri az Arany-verset, úgyis odahallja.  Vagyis a probléma, amire utalok, valaminek a keresése, illetve nem  találása, és ez a valami az ifjúság. De hát ez nem újság: az ifjúság  tünékenységéről már korábban is írtam, ott van mindenekelőtt a Dal az ifjúságról című vers 2009-ből. Az előző, Köztünk maradjon kötetben is olvasható, és az azt megelőző gyűjteményes kötetben, a Megtanulni élni-ben is (2009). Az idő múlása pedig mindig is foglalkoztatott: ez egyik alaptémája A folyami költőnek,  akit magamról mintáztam valamikor az 1990-es évek vége felé. Ettől  függetlenül igaz, hogy az új kötetben sok vers foglalkozik – hol  személyes megközelítésben, hol másképpen – a múló idővel. Ilyen például  az Indián című vers is, ami teljes mértékben személyes. És az  is lehet, hogy csakugyan változott némileg az időhöz (és térhez) való  viszonyom. Mintha ma nagyobb távolságból nézném ugyanazokat a dolgokat,  és magamat is, mint tegnap. Nem is, hogy kisebb empátiával, de  távolabbról. De erről a versek többet és pontosabbat tudnak mondani,  mint én. Én csak azt tudom, hogy nemrég a szemészeten egy kedves  szemészorvosnő megdicsért, hogy milyen jól látok közelre is, meg távolra  is. Azt mondta, nagyon fiatalos a látásom. Azt már persze nem tette  hozzá, hogy a koromhoz képest.
 A  címválasztás egyszerre személytelen, ugyanakkor benne van egy olyan  fajta nyitottság, amiből úgy érzem, hogy ennek a valahol ittnek a  horizontja nagyon széles lehet.
[…]
A válasz és a teljes cikk itt olvasható » 
Forrás: Jánossy Lajos, Litera.hu, 2017. július 23.