A megcsalt idő nyomában (Litera)
(kiadvány: Megyek utánad)

Proust „eltűnt ideje” Grecsónál „megcsalt idővé” változik, már nemcsak a múlt milyensége fontos, hanem a jelenre tett hatása is. Csalt és megcsaltak, elhagyták és visszatértek hozzá – röpke pillanatok az emberi életből. - Bencsik Erika kritikája Grecsó Krisztián új regényéről a Litera Büszkeség és balítélet című kritikapályázatának egyik legjobbja.

Grecsó Krisztián, a költőként induló, majd prózaíróként elismertté váló szerző legújabb regénye a Megyek utánad. Ereje elsősorban a nyelvében rejlik; tömör, jól megkomponált, metaforikus, metonimikus képgazdagság jellemzi. Tartós figyelemre késztet, rabul ejt a poétikai szempontból is értékes nyelvezete. A kötet fő kérdésfelvetése: vajon értelmezhető-e az individuum változása, alakulása a szerelmein keresztül. Mennyire határozzák meg az embert a kapcsolatai, és az egyén befolyásolhatja-e egyáltalán a szerelmeit?

Grecsó Krisztián első regényében, a Pletykaanyuban vállaltan móriczos hangot üt meg; a mikszáthi áradó mesélőkedv jellemzi a novellák laza füzéréből álló alkotást. A Tánciskolában egy mágikus alföldi világ fiatal szereplőjének hedonista világa mutatkozik meg, aki kitörési lehetőségeket keresve próbál szembenézni a sokszor elviselhetetlen nyomorral. A móriczi hagyományok továbbélése figyelhető meg a Mellettem elférsz című 2011-es regényében is, amelyben egyfajta viharsarki családtörténet bomlik ki az ismételten csak lazán kapcsolódó elbeszélésekből. 2012-ben Aegon művészeti díjat kapott a szerző ez utóbbi művéért.

Legújabb regénye azonban sok szempontból más. Megmarad az anekdotikus hagyományhoz való ragaszkodás, ami a kortárs szerzők közül elsősorban Esterházynál bukkan fel; az egyes történetek továbbra is lazán kapcsolódnak egymáshoz. Fontossá válik azonban a kronologikusság, lineáris, folyamatos előrehaladást mutat a történet az időben, csak elvétve olvasható retrospektív részlet. A korábbi regényeivel szemben itt jelentősen megnő a lélektani jellemzők szerepe: a főhős figyeli önmagát, és próbálja értelmezni, analizálni a saját reakcióit, érzéseit.

Daru, a főszereplő önreflexióin keresztül tapasztalja meg az olvasó, hogyan is nyer beavatást a fiatal fiú a felnőtt létbe. Ahogyan „megy a bicikli, megy az idő. Haladnak át az életen”, úgy világosodik meg a főhős, és „látja a lényeget, a létezés finom csodáit”. Tizenévesként még semmit nem ért a nők, a lányok finom jelzéseiből, rezdüléseiből, és ahogy „Daru alól kiment az idő, egy csapásra tűnt el minden gyerekség.” De a nőket továbbra sem érti.

A magány határozza meg alapvetően az embert, eszmél Daru Eszterrel való kapcsolata után. Minden emberre igaz lehet ez a megállapítás? Valóban mindannyian tétova lelkek vagyunk elsősorban, és csak a rövidnek tűnő kapcsolatainkban lépünk ki az önkéntes száműzetésből, és formálódunk valaki mássá? A kötet nem ad adekvát, megnyugtató választ a kérdésre. „Soha senkire sem számíthat, erre riad föl, soha senkire. Borzasztóan magányos dolog, erre gondol, ahogy nyeli a könnyeit, élni!”

Egy következő lehetséges kérdése a regénynek, hogy vajon az egymást követő szerelmek felülírják-e az előzőket. Az idő múlásával megfakulnak az emlékek, de a hatásuk formálja Darut, tőlük válik felnőtté. Viszont „a szerelmek egymásra íródnak, mindig ugyanoda, ugyanarra a sorra, és a másik nem látszik.”

Proust „eltűnt ideje” Grecsónál „megcsalt idővé” változik, már nemcsak a múlt milyensége fontos, hanem a jelenre tett hatása is. Csalt és megcsaltak, elhagyták és visszatértek hozzá – röpke pillanatok az emberi életből. De hogyan lehet szembesülni azzal a keserű ténnyel, hogy az ember nem olyan, mint amilyennek hitte magát? Daru énképe és én-ideája elérhetetlen távolságba került, és „felhorzsolja az illúziókat”.

[...]

A teljes cikk itt olvasható »

Forrás: Bencsik Erika, Litera.hu, 2014. augusztus 16.

2014-08-16 18:15:09
BECKETT, SAMUEL
Samuel Beckett Watt című regénye különös olvasmány, cselekményét leírni szinte lehetetlen. Watt-tal történnek bizonyos dolgok, tesz bizonyos dolgokat, részt vesz bizonyos beszélgetésekben, majd a történet...
DÜRRENMATT, FRIEDRICH
Fordította: Kurdi Imre
Az öreg hölgy látogatása mesteri dramaturgiájával, tragikomikus karaktereivel és sötét humorával a 20. század szorongó életérzésének emblematikus megtestesítőjévé vált. A darab, amely első bemutatóin a...
Závada Pál
Závada Pál új könyvének hősei az ország legnagyobb vállalatbirodalmának, a Weiss Manfréd Műveknek az örökösei - a gazdasági, politikai és szellemi élet ismert szereplői és magánemberek, barátok és vetélytársak,...
Schein Gábor
Az újrakezdés regénye
Kiefer, a magányos és elszigetelt kisvárosi számtantanár fokozatosan kénytelen rádöbbenni arra, hogy addigi élete és hivatása tarthatatlan és értelmetlen. Mindezt jegyzeteiben akkurátus pontossággal rögzíti...
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ