|  Kárpáti János (szerk.): Képes magyar zenetörténet (kiadvány: Képes Magyar Zenetörténet (2 CD-melléklettel))  „A legmagasabb fokú magyarság mindig a legmagasabb  európaisággal járt együtt, és ez a természetes!... Minél több közünk van  az európai kultúrához, annál nagyobbra nő a magunké is … Az elzárkózás,  műveletlenség a nemzeti vonásokat is elsorvasztja.” Kodály Zoltánt  idézi Eősze László, a kötet egyik szerzője, és amellett, hogy e  gondolat ma is érvényes és megszívlelendő, sokat elárul a magyar zene  gyökereiről és kötődéseiről. A magyar zenét  ugyanis a romantika, a nemzeti stílus megteremtése iránti igény  megszületése előtt egyrészt a kereszténységnek az egész kontinensre  kiterjedő uralma és az idegen házakból házasodó királyok udvarainak  általános európai műveltsége határozta meg, Liszt Ferenc felbukkanása,  majd a mai, e legismertebb magyar komponistáról elnevezett zeneakadémia  jogelődjének megalapítása óta pedig szinte minden új nemzedék a 19.  századvég kiválóságainak tradícióit élteti tovább valamilyen formában. Ezt  az ívet követi végig a honfoglalástól és az államalapítástól napjainkig  ez a sokszerzős kötet, amely ugyan önálló esszékből áll össze,  kronológiailag mégis követhető elemzését adja a magyarországi muzsika  fejlődésének. Elsőre talán meghökkentőnek tűnhet, hogy több alkotó,  többek között három trubadúrköltő, a franko-flamand iskolához köthető  Jacques Barbireau vagy Joseph Haydn neve ugyanúgy kapcsolatba hozható a  magyar zenével, mint a Bartók és Kodály számára az ősforrást jelentő  paraszti muzsika, de nem szabad megfeledkezni arról a fontos tényről,  hogy Magyarország történelmének döntő hányadában többnemzetiségű állam  volt, és még a 19. században is meghatározó szerepet játszottak  zenekultúránkban a német, cseh, cigány és zsidó hatások és muzsikusok. Ugyanakkor  a szerzők rámutatnak, hogy már a magyar gregoriánumban megfigyelhető a  pentaton dallamok iránti vonzódás, míg a középkori felfogást és  hangszereket a népzene, a török hódoltság idején meghonosodott elemeket  pedig a magyar és osztrák klasszika, s különösen a nemzeti romantika  őrizte meg. A verbunkosokban és Liszt műveiben is gyakran felbukkanó,  bővített szekundoktól egzotikus „magyar” skála ellenben indiai eredetű,  és a kor cigányzenészei révén terjedhetett el, ezért azonosíthatta azt  Liszt a tisztán magyar nemzeti jelleggel. Tévedés  lenne tehát kiszakítani a magyar muzsikát az egyetemes zenetörténetből,  kizárólag ez utóbbi viszonyrendszerében érthetők ugyanis a  Kárpát-medence sajátlagos zenei megnyilvánulásai: a harmonizálásnak  inkább nagyobb, mint kisebb mértékben ellenálló, többnyire pentaton  dallamok; a barokk esetenkénti vagy a romantika állandó túlburjánzásától  idegen, szikárságra törekvő felfogás; de meg a humorral és közérthető  szórakoztatással próbálkozó, a német népszínművekéhez hasonló funkciójú  daljátékok és operettek különös kultusza is. Külön  említést érdemel az átfogó képet nyújtó, két CD-s hangzó melléklet,  amely valóban reprezentatív abban az értelemben, hogy tematikáját  tekintve leköveti a kötet gondolatmenetét, vagyis rajtuk nem csupán a  magyarként azonosítható szerzőktől, hanem a magyar zenekultúra  fejlődésének menetét befolyásoló komponistáktól is hallhatunk darabokat,  ráadásul megszólalnak olyan kuriózumok is, mint Ligeti György az  Amadinda ütősegyüttes számára írott műve, a talán kevésbé ismert  Istvánffy Benedek és Szőllősy András egy-egy kompozíciója, de meg az  aquincumi orgona vagy Bartók archív felvételen megőrzött zongorajátéka  is. Önmagában e két korong kiválóan illusztrálja a magyar zene  mibenlétét és változatosságát, a témakörök legelismertebb szakértői  által jegyzett tanulmányokkal együtt pedig valóban mindenképp  megismerésre méltó dokumentumai a magyar zene történetének. A CD-mellékleten elhangzó művek: CD 1 1. Pindarosz Apollón-ódája – az aquincumi orgona Walter Walcker-Mayer rekonstrukcióján és énekhangon (Kemény Kinga – orgona és ének) 2. Introitus: Rorate coeli (Schola Hungarica, vezényel Dobszay László) 3. Antiphona: O Rex Gloriose (Schola Hungarica, vezényel Szendrei Janka) 4. Peire Vidal: Be·m pac d’ivern e d’estiu (Sebő Ferenc – ének, Fraternitas Musicorum) 5. Oswald von Wolkenstein: Du ausserweltes schöns mein herz (Les Menestrels – Wiener Ensemble für alte Musik) 6. Jacques Barbireau: Au travail suis (Lugosi Melinda, Keönch Boldizsár, Antal Mátyás – ének, Camerata Hungarica, vezényel Czidra László) 7. Tinódi Sebestyén: Egri históriának summája (részlet) (Kertész Péter – ének, Benkő Dániel – lant) 8. Wathay Ferenc: XXIII. ének – Áldott magyar nemzet (részlet) (Kertész Péter – ének, Szíjjártó Csaba – tekerőlant) 9. Bakfark Bálint: II. fantázia (négy szólamra) (Benkő Dániel – lant) 10. Huszár Gál énekeskönyvéből (1574): Ó kegyelmes Jézus Krisztus (Debreceni Kollégium Kántus, vezényel Berkesi Sándor) 11. A pozsonyi Anna Hansen Schuman-kódexből: Dies est laetitiar – Cantio (Schola Hungarica, vezényel Dobszay László) 12. Esterházy Pál: Harmonia caelestis – Iesu dulceo (Zádori Mária – ének, Capella Savaria, vezényel Németh Pál) 13. Joseph Haydn: D-dúr baryton-trió (Hob: XI:45) – Adagio (Kakuk Balázs – baryton, Lukács Péter – viola, Párkányi Tibor – cselló) 14. Joseph Haydn: L’infideltà delusa  (Hob: XXVIII:5) – Duetto: Son disperato (Kalmár Magda, Gregor József  –ének, Liszt Ferenc Kamarazenekar, vezényel Sándor Frigyes) 15. Georg Druschetzky: Missa Solemnis in C  – Sanctus (Kertesi Ingrid, Gémes Katalin, Kállay Gábor,Ambrus Ákos –  ének, Tomkins Énekegyüttes, Weiner-Szász Kamarazenekar, vezényel Dobra  János) 16. Istvánffy Benedek: Missa Sanctae Dorotheae (1774) – Kyrie (Schola Hungarica, Liszt Ferenc Kamarazenekar, vezényel Dobszay László) 17. Magyar táncok a Vietoris tabulatúráskönyvből (Mandel Quartett) 18. Erkel Ferenc: Bánk Bán  –Melinda áriája a II. felvonásból – Ölj meg engem, Bánk (Ágay Karola –  ének, Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara, vezényel Ferencsik  János) 19. Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája – Ó, álom a gyermekkorról! (O Kinderheitstraum!) (Marton Éva – ének, Állami Hangversenyzenekar, vezényel Joó Árpád) 20. Liszt Ferenc: Magyar történelmi arcképek –Széchenyi István (Kertész Lajos – zongora) 21. Mosonyi Mihály: Ave verum (Amszterdami Liszt Ferenc Kórus és Zenekar, vezényel Peter Scholcz) 22. Goldmark Károly: Sába királynője – induló az I. felvonásból (Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel Fischer Ádám) CD 2 1. Bihari János: Mikor a pénze elfogyott (Boross Lajos zenekara) 2. Rózsavölgyi Márk: Első magyar társas táncz (Festetics Vonósnégyes) 3. Lehár Ferenc: A mosoly országa – Mi belépője (Házy Erzsébet – ének, Fővárosi Operettszínház Zenekara, vezényel Bródy Tamás) 4. Röpülj páva, röpülj (Surd, Dunántúl) (Varga Pál – ének) 5. Madárka, madárka, ne zavard a vizet (Lészped, Moldva) (Demeter Antalné Jánó Anna – ének) 6. Széki lakodalmas (Szék, Románia) (Ferenczi Márton „Zsúki” és bandája) 7. Bartók Béla: Suite op. 14 (Sz 62, BB 70) Allegretto –Scherzo – Allegro molto –Sostenuto (Bartók Béla – zongora, archív felvétel) 8. Kodály Zoltán: Norvég leányok (Pécsi Kamarakórus, vezényel Tillai Aurél) 9. Dohnányi Ernő: Változatok egy gyermekdalra – 11.változat és Finale (Kocsis Zoltán – zongora, Budapesti Fesztiválzenekar, vezényel Fischer Iván) 10. Weiner Leó: Csongor és Tünde – szvit – Tündértánc (Észak-Magyarországi Szimfonikus Zenekar, vezényel Kovács László) 11. Szőllősy András: Fabula Phaedri (The King’s Singers) 12. Ligeti György: Síppal, dobbal, nádihegedűvel (Weöres Sándor verseire) (Károlyi Katalin – ének, Amadinda Ütőegyüttes) 13. Kurtág György: Kafka-töredékek I. rész (Csengery Adrienne – ének, Keller András – hegedű) Galamb Zoltán 2011-08-31 07:13:18 |  | 
 
 
 
 | 
|  |  |