Kárpáti János (szerk.): Képes magyar zenetörténet
 
 „A legmagasabb fokú magyarság mindig a legmagasabb európaisággal járt együtt, és ez a természetes!... Minél több közünk van az európai kultúrához, annál nagyobbra nő a magunké is … Az elzárkózás, műveletlenség a nemzeti vonásokat is elsorvasztja.” Kodály Zoltánt idézi Eősze László, a kötet egyik szerzője, és amellett, hogy e gondolat ma is érvényes és megszívlelendő, sokat elárul a magyar zene gyökereiről és kötődéseiről.
 
A magyar zenét ugyanis a romantika, a nemzeti stílus megteremtése iránti igény megszületése előtt egyrészt a kereszténységnek az egész kontinensre kiterjedő uralma és az idegen házakból házasodó királyok udvarainak általános európai műveltsége határozta meg, Liszt Ferenc felbukkanása, majd a mai, e legismertebb magyar komponistáról elnevezett zeneakadémia jogelődjének megalapítása óta pedig szinte minden új nemzedék a 19. századvég kiválóságainak tradícióit élteti tovább valamilyen formában.
 
Ezt az ívet követi végig a honfoglalástól és az államalapítástól napjainkig ez a sokszerzős kötet, amely ugyan önálló esszékből áll össze, kronológiailag mégis követhető elemzését adja a magyarországi muzsika fejlődésének. Elsőre talán meghökkentőnek tűnhet, hogy több alkotó, többek között három trubadúrköltő, a franko-flamand iskolához köthető Jacques Barbireau vagy Joseph Haydn neve ugyanúgy kapcsolatba hozható a magyar zenével, mint a Bartók és Kodály számára az ősforrást jelentő paraszti muzsika, de nem szabad megfeledkezni arról a fontos tényről, hogy Magyarország történelmének döntő hányadában többnemzetiségű állam volt, és még a 19. században is meghatározó szerepet játszottak zenekultúránkban a német, cseh, cigány és zsidó hatások és muzsikusok.
 
Ugyanakkor a szerzők rámutatnak, hogy már a magyar gregoriánumban megfigyelhető a pentaton dallamok iránti vonzódás, míg a középkori felfogást és hangszereket a népzene, a török hódoltság idején meghonosodott elemeket pedig a magyar és osztrák klasszika, s különösen a nemzeti romantika őrizte meg. A verbunkosokban és Liszt műveiben is gyakran felbukkanó, bővített szekundoktól egzotikus „magyar” skála ellenben indiai eredetű, és a kor cigányzenészei révén terjedhetett el, ezért azonosíthatta azt Liszt a tisztán magyar nemzeti jelleggel.
 
Tévedés lenne tehát kiszakítani a magyar muzsikát az egyetemes zenetörténetből, kizárólag ez utóbbi viszonyrendszerében érthetők ugyanis a Kárpát-medence sajátlagos zenei megnyilvánulásai: a harmonizálásnak inkább nagyobb, mint kisebb mértékben ellenálló, többnyire pentaton dallamok; a barokk esetenkénti vagy a romantika állandó túlburjánzásától idegen, szikárságra törekvő felfogás; de meg a humorral és közérthető szórakoztatással próbálkozó, a német népszínművekéhez hasonló funkciójú daljátékok és operettek különös kultusza is.
 
Külön említést érdemel az átfogó képet nyújtó, két CD-s hangzó melléklet, amely valóban reprezentatív abban az értelemben, hogy tematikáját tekintve leköveti a kötet gondolatmenetét, vagyis rajtuk nem csupán a magyarként azonosítható szerzőktől, hanem a magyar zenekultúra fejlődésének menetét befolyásoló komponistáktól is hallhatunk darabokat, ráadásul megszólalnak olyan kuriózumok is, mint Ligeti György az Amadinda ütősegyüttes számára írott műve, a talán kevésbé ismert Istvánffy Benedek és Szőllősy András egy-egy kompozíciója, de meg az aquincumi orgona vagy Bartók archív felvételen megőrzött zongorajátéka is. Önmagában e két korong kiválóan illusztrálja a magyar zene mibenlétét és változatosságát, a témakörök legelismertebb szakértői által jegyzett tanulmányokkal együtt pedig valóban mindenképp megismerésre méltó dokumentumai a magyar zene történetének.
 
A CD-mellékleten elhangzó művek:
CD 1
1. Pindarosz Apollón-ódája – az aquincumi orgona Walter Walcker-Mayer rekonstrukcióján és énekhangon (Kemény Kinga – orgona és ének)
2. Introitus: Rorate coeli (Schola Hungarica, vezényel Dobszay László)
3. Antiphona: O Rex Gloriose (Schola Hungarica, vezényel Szendrei Janka)
4. Peire Vidal: Be·m pac d’ivern e d’estiu (Sebő Ferenc – ének, Fraternitas Musicorum)
5. Oswald von Wolkenstein: Du ausserweltes schöns mein herz (Les Menestrels – Wiener Ensemble für alte Musik)
6. Jacques Barbireau: Au travail suis (Lugosi Melinda, Keönch Boldizsár, Antal Mátyás – ének, Camerata Hungarica, vezényel Czidra László)
7. Tinódi Sebestyén: Egri históriának summája (részlet) (Kertész Péter – ének, Benkő Dániel – lant)
8. Wathay Ferenc: XXIII. ének – Áldott magyar nemzet (részlet) (Kertész Péter – ének, Szíjjártó Csaba – tekerőlant)
9. Bakfark Bálint: II. fantázia (négy szólamra) (Benkő Dániel – lant)
10. Huszár Gál énekeskönyvéből (1574): Ó kegyelmes Jézus Krisztus (Debreceni Kollégium Kántus, vezényel Berkesi Sándor)
11. A pozsonyi Anna Hansen Schuman-kódexből: Dies est laetitiar – Cantio (Schola Hungarica, vezényel Dobszay László)
12. Esterházy Pál: Harmonia caelestis – Iesu dulceo (Zádori Mária – ének, Capella Savaria, vezényel Németh Pál)
13. Joseph Haydn: D-dúr baryton-trió (Hob: XI:45) – Adagio (Kakuk Balázs – baryton, Lukács Péter – viola, Párkányi Tibor – cselló)
14. Joseph Haydn: L’infideltà delusa (Hob: XXVIII:5) – Duetto: Son disperato (Kalmár Magda, Gregor József –ének, Liszt Ferenc Kamarazenekar, vezényel Sándor Frigyes)
15. Georg Druschetzky: Missa Solemnis in C – Sanctus (Kertesi Ingrid, Gémes Katalin, Kállay Gábor,Ambrus Ákos – ének, Tomkins Énekegyüttes, Weiner-Szász Kamarazenekar, vezényel Dobra János)
16. Istvánffy Benedek: Missa Sanctae Dorotheae (1774) – Kyrie (Schola Hungarica, Liszt Ferenc Kamarazenekar, vezényel Dobszay László)
17. Magyar táncok a Vietoris tabulatúráskönyvből (Mandel Quartett)
18. Erkel Ferenc: Bánk Bán –Melinda áriája a II. felvonásból – Ölj meg engem, Bánk (Ágay Karola – ének, Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara, vezényel Ferencsik János)
19. Liszt Ferenc: Szent Erzsébet legendája – Ó, álom a gyermekkorról! (O Kinderheitstraum!) (Marton Éva – ének, Állami Hangversenyzenekar, vezényel Joó Árpád)
20. Liszt Ferenc: Magyar történelmi arcképek –Széchenyi István (Kertész Lajos – zongora)
21. Mosonyi Mihály: Ave verum (Amszterdami Liszt Ferenc Kórus és Zenekar, vezényel Peter Scholcz)
22. Goldmark Károly: Sába királynője – induló az I. felvonásból (Magyar Állami Operaház Zenekara, vezényel Fischer Ádám)
 
CD 2
1. Bihari János: Mikor a pénze elfogyott (Boross Lajos zenekara)
2. Rózsavölgyi Márk: Első magyar társas táncz (Festetics Vonósnégyes)
3. Lehár Ferenc: A mosoly országa – Mi belépője (Házy Erzsébet – ének, Fővárosi Operettszínház Zenekara, vezényel Bródy Tamás)
4. Röpülj páva, röpülj (Surd, Dunántúl) (Varga Pál – ének)
5. Madárka, madárka, ne zavard a vizet (Lészped, Moldva) (Demeter Antalné Jánó Anna – ének)
6. Széki lakodalmas (Szék, Románia) (Ferenczi Márton „Zsúki” és bandája)
7. Bartók Béla: Suite op. 14 (Sz 62, BB 70) Allegretto –Scherzo – Allegro molto –Sostenuto (Bartók Béla – zongora, archív felvétel)
8. Kodály Zoltán: Norvég leányok (Pécsi Kamarakórus, vezényel Tillai Aurél)
9. Dohnányi Ernő: Változatok egy gyermekdalra – 11.változat és Finale (Kocsis Zoltán – zongora, Budapesti Fesztiválzenekar, vezényel Fischer Iván)
10. Weiner Leó: Csongor és Tünde – szvit – Tündértánc (Észak-Magyarországi Szimfonikus Zenekar, vezényel Kovács László)
11. Szőllősy András: Fabula Phaedri (The King’s Singers)
12. Ligeti György: Síppal, dobbal, nádihegedűvel (Weöres Sándor verseire) (Károlyi Katalin – ének, Amadinda Ütőegyüttes)
13. Kurtág György: Kafka-töredékek I. rész (Csengery Adrienne – ének, Keller András – hegedű)

Galamb Zoltán

 http://www.ekultura.hu

2011-08-31 07:13:18
Grabócz Márta a zenei jelentés és narrativitás témakörének világszerte legelismertebb kutatói közé tartozik. Jelen kötete válogatás az elmúlt csaknem két évtizedben megjelent tanulmányaiból,...
Harmony is one of the most important elements of teaching classical music: it helps to train hearing, understand the harmonic logic of music, and overview the basic rules of voice-leading. Many have reservations...
A zeneszerző-életrajzok az esetek túlnyomó részében kevés izgalmat tartogatnak az utókor számára, Georg Friedrich Händel (1685-1759) pályája azonban e tekintetben is kivételesnek mondható....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép ADATKEZELÉSI TÁJÉKOZTATÓ