A zenei műfajok képes enciklopédiája

Kitűnő kalauz és segédkönyv minden zenekedvelőnek!

Az Encyclopaedia Britannica szócikke szerint a zene művészet, amely az emberi hangot és a hangszerek hangját egyesíti a szépség és az érzelmek kifejezése céljával. Benne általában a ritmus és a dallam kulturális normái érvényesülnek, a nyugati zene nagy hányadában pedig a harmónia is. Ezerarcú művészet, amely ilyen vagy olyan formában átjár minden társadalmat, s könnyedén társul szavakhoz, mint a dalban, valamint mozgáshoz, mint a táncban. A történelem során mindig fontos kiegészítője a rituálénak és a színjátéknak, és elismert képessége, hogy tükrözni is, befolyásolni is tudja az emberi érzelmeket.

A zene meghatározó sajátossága, hogy nem használ egyértelmű, vagy legalább jól körvonalazható jelentéseket hordozó nyelvezetet, hanem a hatására bennünk ébrednek gondolatok, érzések, így az üzenete mindegyikünkben a magunk belső világa szerint fogalmazódik meg. A tudósok már az ókor óta igyekeznek megfejteni, miért és hogyan hat ránk, miért reagálunk a voltaképpen pusztán fizikai jelsorozatokra sokszor nagyon erős, gyakran igen bonyolult és összetett érzésekkel. A zene már az ókorral kezdődően a kultúra egyik különösen fontos része, s abból ítélve, hogy milyen intenzíven van jelen az életünkben, talán a legfontosabb művészet. A mai tendenciák láttán nehéz megmondani, milyen lesz a holnapután zenéje, de egészen biztos, hogy amíg ember van, zene is lesz. Aki pedig nem elégszik meg azzal, hogy számára e téren a klasszikusokat a Rolling Stones korszak jelentse, a bel canto stílusát pedig Frank Sinatra vagy éppen Perry Como, akit érdekel az a varázsbirodalom, amelyet a zeneirodalom felmérhetetlenül gazdag kincsestára jelent, és ismerni, netán érteni is szeretné annak mindinkább kibontakozó sokszínűségét és történetét, az kitűnő segítőt talál e kötetben. Címének ígérete annyiban pontosítandó, hogy valójában az európai zenét, annak műfajait mutatja be.

A zenei műfajoknak és a zenetörténetnek legalább valamelyes ismerete kétségkívül szerves része az általános műveltségnek. E kötet ebben elsőrangú forrás, érdekes, élvezetes olvasmány (kiváló tankönyvnek csak azért nem mondjuk, nehogy e szó valakit is elriasszon). Megkockáztatunk ugyanakkor egy valamelyest rendhagyó, ám nagyon helyénvaló ajánlást is: míg a történelemmel főként azért ismerkedik az ember, hogy értse, hogyan jutottunk idáig - naivabbak szerint azért is, hogy tanulhassunk a múlt hibáiból -, e kötet tartalmával, a zenei műfajokkal és a zenetörténettel való ismerkedés olyan, mint amikor a legkülönfélébb csemegék végeláthatatlan tárát böngésszük, mind újabb örömöket keresve. Végül is ki-ki eldöntheti, vajon neki is a világ egyik legcsodálatosabb zenéje J.S. Bach Karácsonyi oratóriuma - ám csak akkor, ha tud a létéről, és legalább belehallgat, s a karácsonyról nemcsak a White Christmas jut az eszébe.

A kiadó ajánlásából idézve, ez a kötet nem a szerzők időrendje szerint veszi sorra a műveket, hanem az egyes műfajok szerint értékel, és az új hangzási formák egymást követő megjelenésének elemzésével a zenetörténet újszerű megközelítését adja. Az évszázadok során az európai zene seregnyi új műfajt hozott létre. A kötet a megjelenésük sorrendjében mutatja be azokat, mégpedig azonos rend szerint. Felvázolja a műfaj fejlődését a maga történeti teljességében, bemutatja a formai elemeket, a zenei nyelvi jellemzőket, majd felsorolja a műfaj kiemelkedő darabjait, végül pedig egy-egy jellemző mű részletes elemzését adja. A fejezetekben egy-egy apró tanulmány szól Bachról, Mozartról, Beethovenről, Berliozról, Stravinszkyról és Edgar Varese-ről. Denizeau e választást azzal indokolja, hogy az ő működésük oly mértékben hatott a zene fejlődésére, hogy a műfajok története is mindannyiszor megújult általuk.

Apró hiányérzetünk, hogy a kötetben jól jött volna egy tárgymutató. Viszont igen szép művészi képanyag gazdagítja, s kronológiai táblázatok, valamint kisszótár egészíti ki.

Kiadvány:
Denizeau, Gérard
A zenei műfajok képes enciklopédiája
Rózsavölgyi és Társa, 2009


Forrás:
bankszovetseg.hu
Dr. Osman Péter

 

2010-01-04 14:54:03
Dohnányi Ernő
,,A kamarazene Dohnányi művészetének legigazibb melegágya" - fogalmazott Tóth Aladár a zeneszerző harmadik, a-moll vonósnégyesének (op. 33) bemutatója kapcsán 1927-ben. A Rózsavölgyi Kiadó és az MTA BTK...
Dohnányi Ernő, a világhírű zeneszerző, zongoraművész és karmester 1949-től haláláig,1960-ig az Amerikai Egyesült Államokban élt. Lehetőségei, problémái és életkörülményei gyökeresen különböztek mindattól,...
Claude Debussy
Fordította: Fazekas Gergely
A zeneszerzők többnyire áldozatai a zenekritika műfajának, nem pedig művelői. A zene történetében azonban akad néhány kivétel, akik olykor maguk is ,,hóhérrá" váltak, ha kellett, vagy éppen ha felkérték...
Győrffy István
Az összhangzattan a klasszikus zene oktatásának egyik legfontosabb eleme: egyszerre segíti a hallás fejlesztését, a zene harmóniai logikájának megértését és a szólamvezetés alapszabályainak áttekintését....
Könyvportál Líra könyv Kiskereskedelem Nagykereskedelem Kiadók Kapcsolat Oldaltérkép